ALAHAI TUAN RUMAH

Udah nak dijadikan cerita, kipas angin ruang tamu rumah aku rosak....sehingga menghasilkan bau hangit dalam rumah...lapor isteri aku kepada ku...hhhmmmm...ni yang aku tak gemor nih...bukannyer ape...bab nak berunding dengan tuan rumah aku ni memang merumitkan..."ibu telefon la dia dulu''...kata aku....dan aku membiarkan serta mendengar bait2 kata isteriku kepada tuan rumah dengan penuh rasa kesabaran dan secebis rasa 'minat'....setelah berakhirnya perbincangan antara wife haku dan tuan rumah, dan setelah yang aku jangkakan...jawapan dari tuan rumah memang mengecewakan....''yang akak tau...kami cuma provide kan rumah kosong jer...kalo ada sebarang kerosakan pada peralatan rumah...itu terletak atas tanggungjawab penyewa...kipas tu bukan akak punyer...tapi adik akak punya....nak tukar buleh...tukar sendiri...pindah nanti ambik balik"...isteriku mengulang kata2 tuan rumah kepada aku...hhmmmm....camtu pulak ke????...''biar la dulu''...kita tengok respons dia kembali macammana....ku biarkan perkara ni berlalu dalam sehari dua sambil menanti reaksi yang positif dari pihak nun disana........

Setelah dua hari berlalu tiada sebarang panggilan dari tuan rumah yang masuk kedalam talian telefon aku...hish!!!...tak buleh jadi nih...aku kena jugak telefon dia....wife aku cukup taknak kalo aku yang masuk campur dalam permasaalahan cengginih....dia tau yang hubby dia ni kalo dia rasa betui dia akan tentang habis-habisan....peduli apa...tuan rumah ada hak....penyewa juga mempunyai hak juga!!!!!.....ku capai telefon rumah...aku duduk bersila atas lantai...dan mula mendail.....dia angkat je telefon aku terus memberikan salam...dan seterusnya..bla..bla..bla..bla....

Dia masih memegang kata2 asal yang mana semua itu atas tanggungjawab penyewa...kalo cam tu...segala benda termasukla lampu, starter, floater tandas dan juga wall plug yang pernah aku tukar semasa menyewa WAJIB untuk aku 'rampas' pabila aku hendak pindah nanti....kerana pernyataan aku itu aku dikatakan 'berkira'....hhmmmm....soalnya disini....sapa yang udah berkira nih????....aku pegang pada kata2 tuan rumah....semua atas tanggungjawab penyewa.....setahu aku...masalah berbangkit seperti maintenance alatan rumah yang patut seperti kipas, sistem paip air adalah antara tanggungjawab tuan rumah...samaada tuan rumah mahu mengaplikasikan dengan cara memotong duit sewa....aku ingin berkongsi sesuatu tentang kisah silam aku semasa aku berkhidmat di PHS dahulu...aku menyewa rumah kampung di Kg Gapis....tuan rumah siap masukkan siling lagi kedalam rumah....walaupun tanpa aku yang mengusulkannya....siap nak tambah kipas siling lagik....punya la dia menjaga kebajikan dan menjalankan 'tugas' sebagai tuan rumah....yang mana dia mengutamakan kebajikan dan keselesaan penyewa....isk!!!...ternostalgik pulak..ekekeke....maafkan daku.....

Setelah 'berdebat' hampir selama 15 minit di talian...dimana dia tetap dengan keputusan yang sama manakala aku tetap berhujah yang perkara ini tetap tuan rumah kena do something....aku juga mengusulkan agar aku akan tukar kipas yang biasa2 dan potong duit sewa...yang itu pun dia menentang....last2 dia kata yang dia nak runding dulu dengan hubby dia.....ekekkeke....tau la aku yang mana aku patut claim....ni bukan rumah pertama yang aku sewa....kalo kipas tu rosak sebab anak aku yang dok gayut2..takkan aku nak claim kat dia....mau kipas tu dihempoknya kat belakang badan aku....ekekekke....!!!!....setakat suis2 yang rosak...takpernah lagi aku inform kat dia....semua aku tukar sendiri...atas dasar...kecik punya hal!!!!!

Hari ini pada jam 3.00petang waktu Malaysia....dia akan menghantar electrician untuk menggantikan kipas yang rosak itu tanpa sebarang kos terhadap penyewa....yang aku bebelkan dalam karya agung aku nih...bukanlah 'kemenangan' yang aku cari..tetapi hak yang aku perjuangkan....bukan setakat kipas angin...dalam kehidupan juga akan aku pertahankan.....

roll out!!!!

1 kritikan yang diterima:

C.A.H.A.Y.A M.A.T.A said...
This comment has been removed by the author.
 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG