KEJUTAN My REDCLAW CRAYFISH

Jam 10.30pagi, 29 November 2010...memang aku betul2 mengantuk sekarang ni...malam tadi jam 12tengah malam sampai Kamunting...jam 5.30pagi pulak dah bertolak balik ke Pulang Pinang...kepulangan yang maha sekejap tu kerana menghantar Ira dan Yaihh kembali ke rumah To'ki....duration masih tak dapat dihitung, setelah selesai dan selamat anak pengasuh dari menjalani pembedahan mata, baru buleh diambil semula anakanda2 aku tu...sementara wife aku busy sket kat Kolej lantaran student sedang menghadapi peperiksaan akhir semester, aku pulak kena bertugas di kedai, kome dua dok dulu la kat sana yer....abah dah tak buleh nak kata apa dah....sabor jer la...

Flashback jam 1700, 28 November 2010....sedang aku menunggu Yaihh bangun dari tidor, aku dan Zahirah dok tekun la melayan channel Ceria...Hagemaru la, Pocoyo la....gasakkk...asal dia mau diam udah laaa....plan dalam kepala, bangun jer Yaihh kejap lagi, abah nak keluor sat bawak kome2 kena angin luor sket...dok terperuk dalam rumah jer sejak pagi...nak pergi isi minyak kereta sebab malam ni nak shoot balik Kemunting...lagipun, udah 'kebas' otak abah dah...dah la tu, dari pagi melayan Ceria jer dah...hehehhehe....dalam dok bersiap2 nak salin pakaian di dalam bilik tiba2 Ira menjerit...''abah!!!....udang dah mati!!!...''...................[errrr sat....nak bukak perenggan baru ler...hahaha]

''..Apaaaaaaa????....''....takkan kot getus hati aku....baru jer malam tadi aku bagi deme makan....siap sahut2 lagi hinggakan nyaris kepit deme nak kena jari aku...tengok2 sungguh...dah bergolek2 dah bangkainyer....biler aku angkat, tengok bijik mata pun dah takde....lorrr...dah mati kamu rupanya.....sambil mata aku menjeling sekor lagi lobster kat bahagian kiri akuarium...dia pun diam jer....jangan2 lepas ni miker pun padam....lagipun sejak akhir2 ni, aku tengok deme nak makan pun malas...biler ditabur flake food, deme makan pun sikit aje...yang ikan pulak yang tak renti2 nak berenti makan...hehehehe....takpelaaaa ira kata aku, dah dia nak mati...nak buat macam mana????....ira pun dok ulang kata....kesian udang kan abah...!!!...aku pun jawab...tu ada sekor lagi tu....takpe....jom kite keluor, abah nak beli karipap panas dengan isi minyak....sambil aku berlalu keluor, aku letakkan bangkai udang tu di celahan rumput di depan rumah....aku biorkan aje disitu.....nak kata sedih tu tipu ler....heheheh

Setelah wife aku tiba ke rumah, kami pun memulakanlah perjalanan...malam tu aku bertolak dari rumah ke Kamunting jam 2030malam...besok awal2 pagi kena shoot balik ke Penang dah...masing2 takde cuti...ni betul2 ngantor anak jer....mujor la dekat, buleh la buat macam tu...sampai rumah abah pun dah jam 2300malam...uk ak uk ak, dah jam 0100pagi...antara sedar dan tidak, aku terlelap....

Jam 0530, 29 November 2010...kami pun memulakan perjalanan pulang ke Pulau Pinang..sedang bergerak pulang tu, macam2 la kami suami isteri ni bualkan dalam kereta....termasuk la kes kematian Lobster aku tu....macam2 teori yang kami keluorkan....pasal heater la, makan la, kes 'penaklukan kawasan' la....semua kami bualkan...walhal takde la profesional mana...cuma saja nak buat topik, buat habuan hilang ngantuk semasa memandu...jam 0800 tiba di Balik Pulau, setelah selesai sarapan pagi, kami pun singgah la rumah sebentar untuk mengambil sedikit barangan untuk ke tempat kerja masing2....

Tiba je kat rumah, tengok2 akuarium, apsal pulak takde sebarang bunyi ni...bunyi filter pump pun takde....check2 rupanya filter dah sumbat dengan lumut...emang nak kena cuci...tengah dok bedek nak ambil filter tu, tiba2 aku ternampak sepit lobster...sebelah dicelah batu dan potongan pokok bakau dalam tu...''haihhh!!!...sepit lobster teman yang sekor ni dah tercabut ke???''...aku perhatikan di sebelah kiri akuarium aku....elok jer ada sepasang sepitnyer....yang aku buang semalam pun sempurna jer sepasang jugak....abess tu sapa punya sepit tu????.....aku intai dari celah2 kayu tu....hah!!!...sekor lagi lobster dalam akuarium aku!!!!.....biler pulak ada 3 ekor ni......seingat aku, aku cuma bela dua jer dulu...mana mari pulak yang ketiga ni????....besor pulak tu....wife aku pun heran...macam mana buleh ada timbui sekor lagi ni...nak kata anak dia, takkan sebesor itu...dalam aku dok membedek rupa lobster yang 'baru' tu, mata aku terpandang kan ekor dia...kecederaan ekor dia sama dengan yang mati petang tadi...huh!!!...baru aku teringat...pernah aku terbaca satu artikel tentang lobster ni...dia memang kena melalui satu proses iaitu bersalin kulit (Molting)...sebab dia nak membesar....cengkerang/kulit dia tidak akan membesar melainkan dia bersalin kulit...nak kompomkan cerita, cepat2 aku ambik kembali 'bangkai' yang aku buang di depan rumah petang semalam....masih lagi tidak dihurung semut...bau busuk pun takde...setelah di perhatikan betul2...sah!!!...memang kulit dia yang aku buang petang semalam....kulit lama!!!...siap satu set...dari sepit depan sampai la ke ekor....complete!!!!....SubhanAllah!!!!.....

Tapi sungguh...penampilan lobster aku yang baru ni memang ada beza...sepit dia semakin melebar....dan yang amat jelas aku perhatikan dia punya dua muncung aireal depan (long Antennae)...dah sama panjang...yang dulu kontot sebelah....kiranya proses ni memang lobster kena lalui untuk membaiki bahagian2 yang rosak seperti sepit, kaki, ekor dan sebagainya...



Video contoh bagi proses bersalin kulit untuk Crayfish @ Crayfish Molting









Antara shot2 kulit asal Crayfish aku untuk dikongsikan bersama

Nota Kaki : maaf, susunan coretan tunggang langgang...blogger mengantuk tak abess lagi...muahhahahah!!!!

Info : Sekiranya ada diantara pembaca (termasuk la aku) yang mengalami pengalaman sebegini, sila biarkan cebisan kulit asal tadi di dalam tangki akuarium...kerana Crayfish akan 'membalun' kembali cebisan kulit tu untuk mengambil kembali 'khasiat2' yang ada dalam kulit tersebut untuk pembentukan kulit barunya....

Roll out!!

0 kritikan yang diterima:

 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG