RIADAH DI TAMAN RIMBA

8 May 2010...aku mencari segala ruang pada hari itu untuk menonton filem Hollywood yang baru iaitu Ironman 2 di Teluk Permaisuri (Queensbay) ...dapat pulak midnight...(pasal tayangan lain semuanya fully booked!!!)...best pulak rasa...lagi pun ni adalah kali pertama aku dan isteri dapat menonton filem tara2 time macam tu...anak2..???...aku subcon kan kepada adik ipor aku, Ima...untuk menjaga Ira dan Yaihh dalam dua - tiga jam cumaaa....ehehhehehe....(hari ahad kamu pulak pergi tengok yer Ima, tiket aku beli siap2)...hehehhehe....

Balik2 dari menonton filem tu...aku dan isteri berkesempatan singgah sebentar di kedai nasi kandar 24 jam...dapatla melayan tea panas....dalam sembang2 ngantuk sambil2 menyuap roti canai kosong kedalam mulut aku tu...terpikior pulak aku ayat2 dalam kepala...''kesian pulak kat anak2...dah la kita tinggal deme.."....hehhehe....last2 tersuggest la kat wife....''ibu!!!..apa kata kita bawak deme mandi besok????....tapi tak sure la pulak nak gi mandi laut ke sungai ke...taman tema ke....ehehhehe....maka dengan konfiden yang amat sangat....wife pun cadangkan....''kita bawak gi mandi kat Teluk Bahang la bang....''....dengorkan ayat2 tu...aku pun setuju....manakan tidak...hampir 5 tahun aku dok kat Pulau Mutiara nih....mana ada aku bawak anak2 isteri aku jenjalan mandi laut ke sungai ke....hehehehe....jadi aku pun kompomkan tempat tu....ater mana lagi aku nak bawak???....air terjun Titi Kerawang jauh pulak dari orang....jadi apa2 kecemasan ke, jenuh pulak aku jadi tarzan kat situ....ekkekeke..."Teluk Bahang pun buleh laaaaa" kata aku (dengan nada bersemangat)....last2, roti pun salam, tea pun salam....balik2 rumah jer aku2 pun salam....(jam dah 4pagi dah....takbley tahan dah...kiki

Kami bertolak dari rumah betul2 lepas solat Zohor....berbekalkan susu anak, termos air dan tikar segulung...(kudap2 karang la beli...ehehhehe)...kami memulakan perjalanan dari Balik Pulau ke Teluk Bahang yang jauhnya kira2 dalam 14 kilometer...kalo ikutkan perjalanan tak de la jauh mana...tapi sebab bengkang bengkoknyer jalan tu membuatkan perjalanan tu agak perlahan...(bior lambat asal selamat yer dak???...)

Setelah hampir 25 minit menyusuri jalan yang berkemampuan untuk 'memuntahkan segala isi perut' tu...kami selamat tiba di Taman Rimba Teluk Bahang....pertama kali menjejakkan kaki kat sini....(tayar kereta tu selalu la jejak, pasal selalu jugak lalu depan taman tu....tapi haram tak singgah....ekkekek)....cantik jugak tempatnyer....(eerrr.....ada ke rimba yang tak cantik??)....hehheheh.....






"Taman Rimba Telok Bahang merupakan salah satu lokasi daripada 111 hutan lipur di Semenanjung Malaysia. Taman Rimba ini telah ditubuhkan pada tahun 1974 dan merangkumi kawasan seluas 32 hektar daripada kawasan Hutan Simpan Kekal Telok Bahang seluas 873 hektar. Sungguhpun begitu, keluasan sebenar yang telah digunakan untuk tujuan rekreasi adalah merupakan keseluruhan kompartmen 2 iaitu seluas 117 hektar.

Penubuhan hutan lipur di dalam kawasan hutan simpan adalah selaras dengan Dasar Perhutanan Negara 1978 (Pindaan 1992) untuk mengekalkan sejumlah kawasan yang mencukupi sebagai tempat rekreasi, eko-pelancongan dan untuk kesedaran masyarakat mengenai perhutanan.

Pelbagai kemudahan telah disediakan untuk menjalankan aktiviti rekreasi seperti “jungle trekking”, berkhemah, bersantai, berenang dan sebagainya. Kemudahan seperti Dewan Annex dan Muzium Perhutanan turut disediakan untuk para pengunjung. Tidak ketinggalan, surau ada disediakan sebagai tempat untuk menunaikan solat serta menjalankan aktiviti - aktiviti berteraskan keagamaan dan ukhuwah"

Sumber : Portal Rasmi Jabatan Perhutanan Negeri Pulau Pinang

singgah2 jer dalam kawasan tu...dah terasa best dah...manakan tidak...bunyi unggas2 dan bunyi2 air yang menyusuri kawasan tu dah membuatkan eddie rasa nak terjun tak ingat anak2 dah...(walaupun tujuan asal nak bagi anak2 yang mandi dulu)....ehehhehe....dari jauh kelihatan sungai yang agak pelik pada permulaan penglihatan aku....beberapa bahagian sungai sudah diblok2kan dengan simen dan bertingkat2....waahhhhh!!!...best nih....kolam ada banyak....(macam la aku nak terjun semua kolam..ekkekekke)....

dapat 'port' yang cantik jer...aku terus jer turun kat salah satu dari kolam tu....(kan aku dah kata...anak2 keutamaan kan??....ekkekekke)...memang termendes....sujukkkk!!!....bukan nak mengkemudiankan anak2...masa tu deme baru nak salin2 uniform....tapi tu laa...ni first time bawak anak2 pergi mandi sungai....sejuk tu dah tentu....tahan ke deme???....terai rendam dulu lahhhh....



turun2 jer..perghh!!!...terasa kesejukan hingga membuatkan diri ini rasa nak berendam lama2...siap jer anak2 dengan persalinan...apa lagik...kurendamkan dua2 beradik ni ke dalam sungai....dengan Maksu2 sekali terjun...tapi tu laa...ada Maksu dia nih...dia pulak yang teruja lebih....serata kolam dia ronda...(dah lama tak mandi katanya...hahahhah)...tapi seperti yang udah dijangka...anak2 tak berendam lama...mungkin sejuk kot...padahal jam baru tunjuk pukul 2.45petang...last2 deme duduk jer atas batu tu sambil kaki menendang2 air...asal korang mau dok diam...udah laaaa....kikiki....

setelah hampir dua jam bersantai di sungai dengan anak2...(tak buleh lama sangat, karang ada yang demam nanti, tak anak aku...aku yang demam) ...kami pun memilih untuk beransur dari Taman Rimba nih...bukan hape...ada lagi urusan yang perlu aku selesaikan di Bayan Baru...rasa macam tak puas la pulak....mungkin lain2 kali kot!!!...(entah bilernyer entah la...ehehe)

tapi memang aku akui...taman ni luas...cuma tak berkesempatan untuk menjelajah sepenuhnya...ada taman kura2 la...muzium perhutanan la...bawak kamera pun dapat la snap dalam 7-8 keping gambor...bateri pulak kong!!!...tu yang kurang gambor dalam nih...adehhhh....tapi insyaAllah di kesempatan lain...akan aku sekeluarga kembali lagi ke taman nih...nak snap gambor banyak2...ahhahaha!!!...best jugak aktiviti tu!!!!....layan tiap2 minggu pun buleh nih....ehehehhe...

roll out!!!

p/s - besok2 upload gambor lain...memory card camera tertinggal kat rumah...heeeeeee

0 kritikan yang diterima:

 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG