MENYAMBUNG HASRAT

Episod perpindahan aku ke rumah baru (rumah sewa jer), telah menghadirkan idea baru yang dah lama terperap (lepas kematian ikan2 hiasanku secara besar besaran pada akhir tahun 2008)...akuarium yang dah lama terbiar sepi, ingin aku membawakan kembali sinar2 zaman kegemilangannya yang dulu (ada la dalam setahun yang sudah, pasal cerdik sangat...time cuci akuarium dibantainya cuci abess satu akuarium...batu kasi basuh abess, ayor tukor satu akuarium...pendek kata memang nak bagi bersih suci balik laaa...padahal tu semua adalah faktor utama yang membuatkan semua ikan2 aku dulu terapung di permukaan ayor...tapi sekarang tidak lagi!!!...dah cerdik lagi sket...tukor ayor pun 1/3 dari ketinggian akuarium...hehhehe)...biler dah pindah tu kena la cuci akuarium tu segala bagai...letak2 jer akuarium tu kat rumah, tetiba rasa kosong pulak....dengan semangat yang membara...yaa!!!...akuariumku harus aku perisikan semula dengan ikan2, udang2, ketam2...(yer la sangat) agar hidup akuariumku kembali ceria....rumah sewa baru mesti kelihatan ceria!!!....ahhahaha!!!

dengan bermodalkan 38hengget (barang2 asas semua elok lagi, just top up2 sket jer peralatan )...akuarium aku kembali cantik 'bernyawa'...dengan kali ni aku nekad hanya mahu meletakkan ikan hiasan yang bersaiz besor2 sahaja (yang kecik2 ni macam guppy semua bagai ni manja sangat....letih nak jaga)...hanya dengan perkiraan matematik yang mudah dan bermodalkan isi dompet dengan kadar RM2 seekor...10 ikan Silver Shark atau dengan nama binomialnya Balantiocheilos melanopterus telah aku letakkan didalam akuarium tersebut...di samping dua ekor ikan 'Majlis Perbandaran' atau dengan nama saintifiknya Ancistrus...tak perlu ikan yang terlalu banyak kerana akuarium aku cuma bersaiz 3 kaki panjang sahaja...pump motor, batu-batuan, suction filter pump motor, ferris wheel (untuk mengembirakan ikan) semua masih dalam keadaan yang baik...cuma memerlukan sedikit saja sentuhan (konon) untuk menghias keadaan dalaman akuarium aku ni lantas aku telah menambah dua tongkol kayu bakau (RM5 setiap satu) untuk menampakkan yang akuarium aku ni betul2 'hidup' dan ceria...kalau ceria, ikan2 mesti ceria kan???...(konon lagi)...ehhehehehhe!!...bagi makan pun takde la macam dulu...bagi sekali sehari jer sudah...dulu jer asal time aku makan, ikan2 tu pun aku bagi makan...last2 ada yang mati kekenyangan....ikan gapi aku semua perutnya keras kebuncitan...dan setelah dikaji2....baru tau rupanya yang ikan ni tak buleh makan banyak kali...deme takkan mati pasal tak makan, cuma deme akan mati kalo banyak makan....baru tau!!!!....ehehhehe

Setelah sebulan berlalu, semua ikan2 aku hidup dengan cerianya didalam akuarium tersebut...sisik Shark semakin berkilat...hinggalah pada bulan ramadhan yang baru berlalu, tragedi lama kembali berulang, dimana kedua2 ekor ikan perbandaran aku telah 'menghembuskan nafas' melalui insangnya yang terakhir...sebab musababnya memang tidak diketahui....(mungkin kerana saiznya yang kecil kot)...menjadikan ahli akuarium sudah berkurangan menjadi 10 ekor sahaja....sian kat Shark aku....

Nak dijadikan cerita...kelmarin pergi la aku mencari ikan perbandaran tu di Bayan Baru...tapi nasib tak baik, ikan tu rupa2nya udah sold out (mungkin lepas raya gamaknyer, banyak orang beli pasal nak kena buat kerja mencuci cucian...thee hee heee!!!)...frust pulak rasa...dah la kedai ikan tak banyak kat sini...dalam dok berkira2 tu tiba2 mata ni terpandang kepada satu akuarium di dalam kedai tu...lawa2 pulak menatang marin ni...kubaca2 description kat kaca akuarium tu....tertulis ayat freshwater lobster....kelihatan macam menarik...''eerrrr...tauke!!!...ini udang buleh campur2 dengan ikan ka???''....tauke tu menjawab...''ini lobster buleh masuk sama2 dengan ikan...cuma jangan ikan gapi, ikan emas saja...pasai udang ni spesies yang diketegorikan sebagai jenis yang Semi-aggressive''...haaaa, cantik sangat la tu...memang satu 'perangai' dengan ikan Silver Shark teman tu....''ceduk satu ekor angkat mari"...kata aku....hehehe...dari ingat nak cari ikan perbandaran alih2 mari udang kara pulak dah....tapi saiznyer takde la besor...ada la kira2 dalam sejengkal..(campur panjang sepit dia sekali)....aku beli sekor cadangnya hanyalah untuk buat ujikaji kat rumah...maksud aku ujikasi keasimilasian bersama2 dengan2 ahli akuarium yang lain....harap2 kali ni semuanya akan panjang umur...kalo lobster tu buleh hidup, pastikan aku mencari pasangan buatnye nanti...hehhehehhe....

Sewaktu nak pergi bertugas tadi...aku membelek2 akuarium aku tu...mencari dan mengira bilangan benda2 bernyawa (hari2 menjadi rutin, bayangkan kalo ikan tu semua ikan gapi...mau berpinor bijik mata)...kira punya kira punya kira, lobster aku tak kelihatan...haaa!! sudah!!!....mana pulak perginya????...kena baham dengan Silver Shark ke????....timpa dek tongkol kayu bakau ke????...dalam dok mencari2 tu rupa2nya baru terperasan yang dia dah ada kat bahagian atas akuarium...memanjat melalui wayar filter pump yang ada dalam akuarium tu...sambil sepit besarnya kuat mencengkap wayar...tiba2 aku tertanya2 sendiri....lobster ni buleh hidup dua alam ke?????

Roll out!!!

p/s -Gerun pulak menanti waktu pulang...kot2 lobster tu dah hilang nyawa....heeeeeeeeeeeeee!!!!

Nantikan...MENYAMBUNG HASRAT...episod 2!!!!.....



0 kritikan yang diterima:

 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG