Pulau Mutiara Ke Darul Ridzuan

Hmmm...arini hari jumaat...kalo ikutkan jadual kerja aku...aku kena mula bertugas selepas smayang Jumaat...atau yang lebih tepat..kul 3.00ptg..tapi hari jumaat minggu ni agak berbeza dengan hari jumaat yang lain...mana taknya..dalam jam 5.00pg tadi kami sekeluarga kena bingkas bangun...bukan kerana nak bukak kedai awal pagi..tetapi dalam jam 6.00pagi kami kena mula bergerak meninggalkan Pulau Mutiara ni untuk pulang ke kampung Kuala Dal...dekat The Silver State...sebab arini aku dah janji ngan bapa mertua aku untuk mengambil ubat-ubatan untuk Azhar..adik ipar haku yang kemalangan tempoh hari...kesian pulak kat apak mertua aku tuh...minggu sudah dia sendiri yang pegi ambilkan ubat-ubatan Azhar kat Ipoh...memang distance Kuala Kangsar ngan Ipoh tak jauh...tapi kalo disukatkan masa tu travel ngan kete adalah kebih kurang 40 hingga 45 minit perjalanan...tapi bukan masa yang aku nak jadikan isu kat sini...persoalannya sekarang...kenapa ayah yang kena pergi????....dah la tu...naik moto plak tuh..umur dah cecah 62 tahun...nak bangun duduk pun dah tak bingkas...kenapa dia yang kena ambilkan???...aku yang umur cenggini pun belum tentu dapat naik moto terus dari Kuala ke Ipoh...hmm...bingung aku mikirkan...anak-anak ada la 2-3 orang yang dok sekampung...ngape jadi cenggini hah...????...ayah tak abis2 mengatakan yang anak2 dia kat kampung tuh sibuk dengan kerja...tapi aku balik tadi...aku tengok...memang depa sibuk...sibuk tengok tv,tido dan ada yang dok atas kerusi malas...sibuk betul depa2 tuh...sampai takde masa pun sorang untuk menemani ayah untuk ke Hospital Ipoh...heran jugak aku...???...habis tu...aku ngan wife aku tak kerja ke???...kesimpulan yang dapat aku buat..hendak seribu daya,tak nak seribu dalih...ayat itu jugak la yang terpacul dari mulut aku direct pada pak mertua aku masa dalam kereta ke Ipoh...banyak kali aku minta maaf kat ayah kalo aku terkasar bahasa...seingat aku..sejak aku berkahwin dah 3 tahun lebih..tak pernah aku berbicara seserius camtu kat pak mertua aku...aku akui...pak mertua aku ni adalah insan yang baik...baik sangat...bukan aku sengaja nak masuk bakul...tapi itu la hakikatnya..dan ingin aku tegaskan yang kepulangan aku tadi bukanlah untuk menunjuk akulah anak menantu yang baik...tapi aku merasakan ini adalah secebis pertolongan dan rasa tanggungjawab yang dapat aku beri untuk pak mertua aku...aku bingung bila mengenangkan kenapa harus mereka buat ayah mereka sendiri macam tuh!!!!...bila aku tanya ayah tentang perkara nih...ayah masih nak 'menegakkan' mereka...kenapa ayah masih nak menyebelahi mereka sedangkan ayah tau yang depa dah cukup banyak menyusahkan ayah!!!...pedih hati aku bila aku tau yang ayah naik moto sorang diri ke Ipoh minggu lalu..."ayah, lepas ni eddie tak mau lagi dengar ayah gi Ipoh sorang2 camni...pe2 hal ada kelapangan kami balik"...gesa aku dalam kereta...ayah hanya terdiam...'bangsat' la aku kalo sengaja aku nak burukkan mereka dalam blog cenggini...depa tetap darah daging aku...yang aku cukup kesalkan adalah sikap mereka...susah sangat nak membantu ayah dalam keadaan camni...kalo takde pengorbanan ayah dan mak dulu..takde la depa bernafas sampai ke hari ni...janganlah hanya dengan alasan "kami takde duit nak pergi"...sanggup depa tengok ayah terhegeh-hegeh naik motor ke sana-sini...tak perlu duit beratus-ratus kalo nak ke Ipoh..tak semestinya nak membantu...duit menjadi keutamaan..jangan la letakkan kasih sayang dan nilai kekeluargaan atas wang ringgit...nanti terjadi ape2 kat ayah...baru nak meratap cam 'orang mati bini'....sesal kemudian dah tak guna dah......

1 kritikan yang diterima:

hatimelukis said...

alahai..nak nagis eza bace pak mezah naik moto sorang2 ke epoh.. isk2..

 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG