SEKOLAH DATANG LAGI

Sedar tak sedar hari ni adalah hari terakhir cuti persekolahan..rata2 yang berkenaan esok bermula la lembaran baru..memulakan sessi persekolahan..kat kedai aku nih rata2 yang datang setakat nih majoritinya adalah bebudak skolah rendah dan yang awal menengah rendah..yang dapat aku simpulkan kat sini..bebudak skang ni agak mahir jugak dalam bab ilmu komputer ni..ada yang cekap..ada juga yang agak ketinggalan..mungkin jarang2 jumpa kemudahan gini gamaknya..kat umah takde...kalo ada pun nak main lelama takut abah marah..hehehe..agaknyala...banyak costumer aku datang dari kampung yang berhampiran..sanggup datang berbasikal datang ke kedai aku..nak main games la...sanggup tu hampir setengah kilometer berkayuh..dah la saiz budak skang kecik2..agak merisaukan..tapi nak wat camne..asalkan depa datang setelah mendapat permission dari keluarga sudah...bercerita tentang parents ni jugak...ada yang datang panjat kedai aku kerana mencari anak...mana taknya..kluar dari pagi sampai malam tak balik2..nasib baikla masa pak dia datang anak dia takda kat kedai aku..kalo tak ngan aku2 skali masak...untuk pengetahuan smua..kedai aku ni ada polisi yang aku cipta sendiri..antaranya kalo budak tu lama kat kedai aku..aku akan suruh dia balik umah..gi makan ke, ape ke dan yang penting tunjuk sikit muka kat umah..aku sndiri dah ada anak2..aku paham perasaan parents ni...ada satu kes..budak ni datang kedai aku...regular customer pun..aku tanya dia, mak tau tak datang sini???..dia jawab mak tau..confident je..alih2 mak dia datang selepas sejam...kelam kelibut la budak ni balik...mengelabah beb...petangnya dia datang kedai lagi..aku tanya dia..nape lari masa mak datang???...dia jawab.."tadi saya kata kat mak nak pergi kedai..beli roti"... ada ka beli roti sampai sejam..??..tu la dia...nak main punya pasal...macam2 goreng mak bapak...hehehe..macam bercakap dengan cermin pulak aku rasa...dulu aku pun camtu jugak kot...ntahle...ape2pun ramai budak yang datang tadi kata hari ni adalah last day bagi depa untuk main kat kedai aku...aku paham..sebagai mak bapak kenalah adakan peraturan yang cenggini..smua parents nak yang terbaik untuk anak2...insyaAllah..walaupun aku ni peniaga..aku akan cuba untuk menasihati budak2 ni sebaik mungkin dan menyedarkan mereka yang ilmu cukup penting untuk masa depan..aku tau kalo depa tak datang..sunyi la kedai aku ngan cash register aku...tapi aku yakin...dengan secebis nasihat aku dan wife aku ada balasannya kelak...tak banyak pun dapat aku melihat bebudak ni membesar depan aku...dengan KEJAYAAN...mungkin...!!!!

1 kritikan yang diterima:

z a z a a f f e n d i said...

hahaha..menggoreng ye?tu bese..kekeekke

 
Copyright © SEBUAH KARYA AGUNG